ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Školní poradenské pracoviště (dále jen "ŠPP") je nedílnou součástí školy, jeho činnost definuje vyhláška č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Mezi základní činností ŠPP patří prevence rizikových jevů a poradenské služby žákům, zákonným zástupcům a metodická podpora učitelům. Členové poradenského pracoviště se pravidelně účastní odborně zaměřených setkání a školení.
DOKUMENTY:
- Aktuální preventivní program školy – "ZDE"
- Střednědobý plán prevence – "ZDE"
- Souhlas zákonného zástupce s poskytnutím služby školního psychologa– "ZDE"
- Šikana
- Užívání návykových látek
- Bezpečí na internetu
-
Nenech to být (www.ntb.cz) - boj proti šikaně, umožňuje anonymně oznámit problematické jevy. Oznámení se neprodleně začne zabývat vedení školy a zodpovědné osoby (metodik prevence, výchovná poradkyně, školní psycholožka)
PERSONÁLNÍ SLOŽENÍ:
- Školní metodik prevence Mgr. Lukáš Jedlinský
- Výchovná a kariérová poradkyně Mgr. Radmila Vorasická
- Školní psycholožka Mgr. Lucie Jánská
Mgr. Lukáš Jedlinský - školní metodik prevence
Konzultace: pondělí až čtvrtek (po předchozí domluvě)
Kontakt:
Kabinet: č. 108
Popis činnosti:
- Pomoc žákům a zákonným zástupcům
- Preventivní aktivity pro třídní kolektivy – koordinace programů, zajišťování grantů a dotací
- Organizace adaptačních kurzů a teambuildingových programů
- Prevence rizikového chování – závislosti, záškoláctví, šikana, kyberšikana, poruchy přijmu potravy, extremismus…
- Intervence ve třídách – práce s třídními kolektivy, kde dochází k projevům rizikového chování
- Poradenství v oblasti rizikového chování:
o špatné třídní klima, konflikty s vrstevníky, pedagogy…
o různé formy závislostí (omamné a psychotropní látky, alkohol, digitální závislost)
o projevy šikany, kyberšikany a jiné podoby agrese
o poruchy přijmu potravy (anorexie, bulimie, záchvatové přejídání)
o problémy s docházkou, záškoláctví
o extremismus (rasismus, xenofobie, homofobie, náboženská nesnášenlivost)
Podpora pedagogům
- Organizace školení zaměřených na projevy rizikového chování u žáků
- Organizace programů duševního zdraví pro pedagogický sbor (teambuilding, well-being, psychohygiena)
- Metodická podpora a poradenství týkajících rizikového chování u žáků
- Administrace a evidence výskytu různých forem rizikového chování v daném školním roce
- Tvorba preventivního programu školy a krizového plánu školy pro aktuální školní rok
B) VÝCHOVNÉ A KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ
Mgr. Radmila Vorasická - výchovná a kariérová poradkyně
Konzultace: pondělí až pátek (po předchozí domluvě)
Kontakt:
Kabinet: č. 004
Popis činnosti:
- V případě jakýchkoliv školních potíží, osobnostního rozvoje nebo mimořádně psychicky náročné osobní situace.- Poskytuji poradenství také v oblasti kariéry a volby SŠ/VŠ, tedy kam zamířit po maturitě.
- Péče o žáky se specifickými poruchami učení i s jinými výukovými a výchovnými obtížemi a o žáky nadané.
- Koordinace komunikace mezi školou, rodinou a pedagogicko-psychologickou poradnou a pedagogickými centry.
- Poskytuji poradenství v oblasti rizikového chování:
o špatné třídní klima, konflikty s vrstevníky, pedagogy…
o poruchy přijmu potravy (anorexie, bulimie, záchvatové přejídání)
o problémy s docházkou, záškoláctví
Mgr. Lucie Jánská
Konzultace: pátek 7:00 – 13:00 (objednání skrze email nebo EduPage)
Kontakt:
Kabinet č. 108
Popis činností:
Poradenství žákům, když:
- prožívají náročné období nebo se ocitnou v krizové situaci.
- mají problémy s učením, pamětí nebo pozorností a chtějí zjistit, jak lépe zvládat školní povinnosti, jak se efektivněji učit.
- mají problém s prokrastinací, s dosahováním svých cílů.
- mají neshody s kamarády, spolužáky nebo s rodiči.
- se necítí se dobře ve své třídě.
- chtějí pomoc s adaptací na novou školu (vyšší nároky gymnázia oproti základní škole, nový kolektiv...).
- potřebují doporučit nástroje pro zvládání stresu a úzkosti.
- chtějí pomoci kamarádovi nebo spolužákovi.
- uvažují o studiu psychologie (chtějí se dozvědět více o oboru, přijímacích zkouškách apod.)
- se rozhodují o profesním směřování, neví „kam po střední škole“.
Poradenství zákonným zástupcům za účelem:
- individuálního setkání ohledně vzdělávacích, výchovných nebo osobních potíží žáka.
- sdělení podezření na změnu chování/prospěchu související se školou, změnou rodinného prostředí nebo jiných obtíží.
- konzultace ohledně další odborné péče (psychiatrie, klinická psychologie, logopedie, neurologie, psychoterapie apod.). V případě, že bude žák nebo zákonný zástupce požadovat dlouhodobější individuální péči školního psychologa, zákonný zástupce nezletilého žáka podepíše souhlas s individuální péčí.
Služby pedagogům:
- Konzultace při řešení výukových nebo výchovných problému jednotlivých žáků.
- Spolupráce při prevenci negativních jevů.
- Mapování klimatu, vztahů ve třídě a následný intervenční program pro jejich zlepšení.
- Metodická pomoc při tvorbě dotazníků/anket pro třídu nebo školu.
- Náslechy v hodinách (pozorování žáků ve výuce, zpětná vazba pro vyučujícího).
- Krizová intervence v obtížných situacích.
- V případě zájmu a časové kapacity nabízím možnost krátkých workshopů pro třídy (např. o možnostech uplatnění psychologa pro studenty v psychologickém semináři, hodina v rámci kariérního poradenství, hodina o psychohygieně, efektivním učení, prokrastinaci…).